Tuesday, October 23, 2012

Menyentuh Jiwaku

Semalam 22.10.2012.

Pada tarikh tersebut , iaitu hari isnin . Di sekolah aku ada buat pecutan akhir SPM dan sesi ceramah .
pada sesi ceramah tentang pecutan akhir , aku rasa seronok skali , dgn tips2 yg penceramah bagi calon SPM . Memang boleh diguna pakai apa yg diberitahunya , antara ialah tentang persiapan sebelum , semasa dan selepas peperiksaan . Yang paling aku ingat ayat die adalah " JANGAN BERPUTUS ASA , WALAUPUN DISAAT AKHIR2 " , "JANGAN TAKUT GAGAL "

selepas habis ceramah  tentang pecutan akhir ni , semua pelajar boleh keluar rehat , tapi selepas rehat semua pelajar SPM mesti balik ke dewan semula , sbb ada ceramah yg seterusnya .

ceramah yang seterusnya lebih kepada ceramah tentang kita dengan ALLAH , MANUSIA DAN AKHIRAT .
ceramah ni , yg paling best and menyentuh jiwa .
Banyak cerita yang penceramah ceritakan , sayu gila hati aku .
Ada yang dia ceritakan pasal IBUBAPA , memang menitis air mata aku . Dengan teringat segala pengorbanan mak ayah aku kat aku , mmg rasa nak balik sek peluk mak ayah aku . Serius aku sayang mak ayah aku , syg gila .

penceramah ada cerita pasal seorang anak derhaka ni , aku terbayang aku ditempat ANAK DERHAKA tu , mmg mengalir air mata aku , memang tak sanggup aku nak buat begitu sekali dekat mak ayah aku . rasa nak meraung je time tu , dan rase nak pukul2 je dri aku masa dlm bayangan aku tu . Serius mmg aku tak sanggup . Aku harap2 aku dijauhkan dri jadi anak yg derhaka , semoga aku selalu teringat akan pergorbanan mak ayah aku .
Aku teringat waktu aku kecil2 dulu , aku masa kecil dulu ada penyakit asma/ lelah . sekarang dah baik dah , Alhamdulilah ! tapi kadang2 bila aku demam atau batuk dtg la semput aku tu . kisahnya ialah :
1)  Pernah satu malam , asma aku dtg balik , masa ni aku kecil lg dlm umo berapa tah . hehe .
Mak aku tgh tido , die perasan aku tgh semput waktu tu , die terus bangun tgkkan aku , die smpai tak kesah kainya dah terlondeh waktu tu , punya risau kat aku waktu tu . (kalau ada yang kurang tahu pasal penyakit asma / lelah ni , asma ni selalu paling teruk waktu malam , wktu ptg kurang sikit)
2) Masa aku berumur 5/6 thn , asma aku dtg balik dgn teruknya pada waktu malam jugak , Pada masa tu , aku duduk rumah yg bertingkat , tp ada lif la . korang bayangkan la , ayah aku dukung aku , berlari nk bwk aku pergi klinik , masa tu , tmpat letak kereta punya la jauh, jd jauh la ayah berlari smbil dukung aku . Kesian ayah aku , mmg aku tak bole lupakn .
3)Masa aku sek rendah kalau tak silap , mcm biasa aku tgh semput , mak ayah aku bwk lg pergi klinik , kat Klinik punya ramai org , terpaksa la tggu padahal aku tgh sesak nafas ni , aku pada wktu tersangat memerlukan oksigen apa tah yg pakai kat mulut tu , hehe . Mak aku tanya "sesak sgt ke ?" aku angguk je , dah tak bole cakap apa dah . Mak aku dgn rasa risau dgn keadaan aku , die pun rasa marah pastu mak aku pergi kat kaunter klinik tu and then die ckp ank die dah tak tahan lg , so lepas tu , aku pun dpt la masuk bilik , and then aku pakai oksigen yg tutup kt mulut tu. heeh . terpaksa potong giliran , mklumla yg asma/ lelah ni kena beri keutamaan dulu , silap2 bole mati . heehee .
Kalau nak cerita lagi pasal Penyakit aku and pengorbanan mak ayah aku ni byk , jd aku berhenti smpai sini saja la ,  nak masuk balik pada topik yg mula2 tu . dah tertukar topik pulak kn ? haha

Okay , Byk sgt apa yg penceramah tu ckp , antaranya kata2 utk beri semangat , keinsafan , dan saling menyayangi . Mmg hari yg aku byk nangis la , sedih sgt2 . Yang penting sekali penceramah kata " siapa yang kejar akhirat , ilmu akan kejar dia " "SPM tu belom pasti kita akan tempuh , TAPI akhirat itu pasti " jadi moral of the story , jgn la kita kejar duniawi semata mata yg belum pasti , tetapi kejar la akhirat yg pasti .

No comments:

Post a Comment